top of page

יוגה וכאב במפרק כף היד, כואב לנופף לשלום


אחת התופעות השכיחות בשנים האחרונות הינה כאבים במפרק כף היד. בכל שיעור יש לפחות תלמיד אחד הסובל מכאבים אלו, בין אם חדשים או מתמשכים. שוחחתי על כך עם יאנה יורייב - יוגית, מורה לאשטנגה יוגה ומטפלת בתאי יוגה תרפי.

"הסיבה לריבוי בעיות במפרק כף היד היא שימוש מרובה ולא מאוזן במפרק. המפרק, השרירים והגידים סביבו סובלים מעומס ממושך וחוזר וללא איזון של תנועה/עומס/מתיחה גם לכיוונים הפוכים. כמו עבודה עם עכבר של מחשב שהיא מנח קבוע ממושך ללא מתיחות שיאזנו. גם צבעי או חשמלאי, שעובד הרבה עם הידיים למעלה, יסבול מכאבים הנובעים מלחץ על העצבים באזור הזרועות והכתפיים, כתוצאה מעומס קבוע בלי תנועות מאזנות ומתיחות".

מתרגלי יוגה רבים סובלים מכאבים במפרק כף היד מפני שיש בתרגול היוגה הרבה תנוחות הכרוכות בהעברת המשקל אליו. בתחילת דרכו של היוגיסט המפרק והשרירים סביבו ולאורך היד, עוד לא חזקים ובנוסף עוד אין הבנה של עבודה נכונה. אם יש שרירים חלשים סביב המפרק, העומס עליו גובר ועלולות להיווצר סביבו דלקות. בתרגול ובהנחיה נכונים לומדים עם הזמן, איך לעבוד נכון - פרישת האצבעות, השתרשות עם כריות האצבעות ועם כל כף היד, כך שעובדים מתוך השרירים עצמם ולא קורסים לתוך המפרק.


איך יודעים אם מדובר בדלקת? אם האזור חם, כואב בלילות ואחרי שינה, אם אחרי תנועה של האזור הכאב פוחת, אם יש הגבלה או איבוד של טווח תנועה ואם הכאב ממושך (יותר מימים ספורים) – זו דלקת. מתרגלי יוגה רבים שמים לב כשמתחיל להיות כאב במפרק אבל ממשיכים להעמיס עליו עד שמגיעים למצב של דלקת.

אם זו לא דלקת, יכול להיות שמדובר בשריר או עצב תפוס ובעוד אפשרויות אבל רוב הפתולוגיות בכף היד הן דלקות בגיד זה או אחר.

מניעת העמסה וחיזוק – היא הפתרון, כלומר - מתיחות וחימום המפרק, לפני ואחרי התרגול והקפדה על עבודה מאוזנת של האיזור והשרירים סביבו. ספציפית במקרה של מפרק כף היד יש צורך לחזק גם את כל שרירי האמה והזרוע עד לכתף.

באופן כללי, ההמלצה הכי טובה – תנועה והזרמת דם קבועה לכל הגוף, לכל המפרקים והשרירים באופן קבוע.

מה עושים בתרגול היוגה כשכואב? אני לא מאמינה בהימנעות מתרגול אלא בעבודה יותר נכונה. ראשית לפני התרגול לבצע חימום למפרק, סיבובים ומתיחות לכל הכיוונים. במהלך התרגול לא להכנס למצב של כאב. יש להמנע מהתנוחות או המנחים בהם הוא מופיע, לשים לב מתי הוא מתחיל וכך להבין כשמתרחשת עבודה שאינה נכונה. חשוב לשמור על תנועה של מפרק כף היד, יחד עם זאת להמנע מעומס והגעה למצב של כאב. בסוף התרגול – יש להניח קרח על המקום, כ-10 דקות.

דרכי טיפול נוספות - עיסוי לשחרור השרירים סביב הדלקת, השרירים הרפלקסורים והאקסטנסורים בשרירי האמה וכף היד, דיקור אורטופדי ומתיחת עצבים".

מידע נוסף, שימושי ומעניין, על דלקת המפרק כף היד ופתרונות המובא מתוך האתר http://www.tendonitisexpert.com/

בלינקים הבאים:

http://www.tendonitisexpert.com/how-to-reduce-inflammation.html

http://www.tendonitisexpert.com/wrist-tendonitis.html

אוסיף ואומר שהצורך, כשיש כאב, לשנות את התרגול, לוותר על מנחים מסוימים ואולי על אסאנות אהובות, דורש מהמתרגל לוותר על הישגיות, אולי תחרותיות, אולי פשוט לשחרר את האגו מהתרגול. המתרגל אולי יאלץ להרפות ממטרות שהציב לעצמו מזה זמן רב. במובנים מסוימים אולי יראה זאת כעבודה רבה שהשקיע כדי להגיע לבצע אסאנה כלשהיא, אשר "יורדת לטמיון" ואיך הוא יצטרך להתחיל מההתחלה אחרי ההחלמה. כבר כאן מושקעת למידה רבה והתפתחות מבורכת.

נכתב עבור הניוזלטר של ארגון מורי היוגה בישראל.

bottom of page