top of page

הפגנות, מחאות, מלחמה וגנדי

הפגנות, מחאות, שביתות, צעדות ועוד. כל אלה הם פעולות של אדם או קבוצה שרוצים שינוי. זה יכול להיות שינוי בשכר ותנאים, שינוי במעמד, תפיסה והתייחסות כלפי קבוצה ממוצא מסוים או בעלי צרכים אחרים, וזה יכול להיות שינוי ברמה מדינית כגון החלפת שלטון או צדק חברתי כולל.


Action expresses priorities.


כבר הרבה זמן מתקיימת מחאה-הפגנה בבלפור ובקיסריה ובגשרים.


כמו לכל דבר בעולם, וכמו למטבע, יש כאן 2 צדדים אפשריים.


בצד אחד ישנו מאבק, נלחמים על/עבור/נגד. כאן נראה איומים, כוח ואולי אלימות וגם נחוה אותם מהצד השני. נראה כאן כאב, כעס, זעם, ייאוש, נראה שנאת אחר, קריאה נגד אנשים ספציפיים, שריפת תמונות ועוד. לפעמים זה יהפוך למסע נגד האיש או האנשים ואור הזרקורים של המחאה יוסט מן המטרה לשמה התכנסו כולם.


Hate the sin, love the sinner.


בצד השני ישנה קריאה לשינוי, הצהרת צרכים ורצונות. נראה כאן בהירות גדולה לגבי המטרות, יכולת שיח והידברות, מקום לתקשורת. נבחין גם כאן בכאב ובכעס ובעוצמה גדולה אולי אפילו עוד יותר, כשהם מובאים ברצון בחיבור, בחיים טובים לכולנו, במטרה משותפת.


In a gentle way, you can shake the world.


בלפור, קיסריה, גשרים – מה באמת המטרה שם? הם מלאים באנשים שרוצים עכשיו עזרה מנבחריהם, רוצים לדעת שדואגים להם ולכולנו לחיים טובים בכל תנאי, רוצים לראות תוצאות בשטח אחרי הבטחות ותעמולות, רוצים שיאפשרו להם ולכולנו את כל בסיסי החיים – פרנסה טובה כדי לממש תנאי בסיס כגון קורת גג ומזון, תחושת בטחון, חופש פעולה וביטוי, ועוד...


If you don't ask, you don't get it.


כתבתי ואמרתי לא פעם שכולנו דוגמנים. חשוב להבין איזה צד אנחנו בוחרים לדגמן - הוא יהווה השראה לאחרים, זה מדבק. והוא ישתקף לנו מהצד השני מול אנחנו עומדים.


The future depends on what we do in the present.


ישנו משפט שמלמד משה שרון (מורה לקבלה, קואוצ'ר ועוד) כשהוא מאמן לזוגיות טובה. הוא מציע את אופן החשיבה "הוא לא נגדי, הוא בעדו". בהבנה הזו קיים יסוד לחיבור בין אנשים. כל אחד הוא בעד עצמו ולעיתים מפספס את האחר לא כי היה נגד האחר.


You must not lose faith in humanity. Humanity is like an ocean; if a few drops of the ocean are dirty, the ocean does not become dirty.


בכל סיטואציה מול אדם, חשובה ההבנה שזו לא מלחמה עם שני צדדים מנוגדים.


הרבה פעמים כשבני זוג רבים, עם החץ הראשון שנורה מיד נפתחת מלחמה, התחושה שהוא נגדי ורצה לפגוע בי ועכשיו אני אחזיר. שני צדדים מנוגדים. החץ היה תוצר של פחד ופגיעה, לא של הרצון לפגוע. הוא לא היה נגדך, הוא היה בעדו, הוא הגן על עצמו, הוא שידר את אות המצוקה היחידי שהיה לו באותו הרגע. ואולי במקום להחזיר לו אני אזכור שהוא לא נגדי, אני אראה אותו ואני אדע לתת, אחרי נשימה עמוקה, אולי יד על הכתף ומשפט מרגיע, אולי חיבוק ואולי ספייס להירגע ולהתאפס.


An eye for eye only ends up making the whole world blind.


הבנה שאין מלחמה באמת ואין נגדי, מאפשרת לנו לשמור על הידברות, על התייחסות מכבדת, סבלנות וסובלנות, גם בימים סוערים, בין אם בבית ובין אם בבלפור או על הגשר.


התמונה: יונתן סינדל, פלאש 90


כל הציטוטים - מהטמה גנדי.

Mohandas Karamchand Gandhi was an Indian lawyer, anti-colonial nationalist, and political ethicist, who employed nonviolent resistance to lead the successful campaign for India's independence from British rule, and in turn inspired movements for civil rights and freedom across the world.

bottom of page