top of page

על שפע וזימון שפע, בראי היהדות, הקבלה, האקסס והיוגה


כולנו רוצים שפע. בדרך כלל המחשבה הראשונה היא על שפע חומרי ואין בכך שום פסול. כסף הוא כלי, שמקל מאוד ומביא איתו נוחות ואפשרויות. גם האדם הרוחני יכול לשאוף לשפע חומרי ואין בכך סתירה. ישנו משפט שאומר שאי אפשר לעשות מדיטציה עם בטן מקרקרת. ועם זאת, הכוונה כאן לכל סוגי השפע, לשפע רוחני, לשפע ריגשי, לידע, לכישורים, לערימות של אהבה, יצירתיות, שפע של חברים ואהובים, שפע של הזדמנויות, של חוויות ועוד.


ביהדות אלהים הוא מקור הכל וכל מה שניתן לנו הוא ממנו תמיד, כל מה שקורה בחיינו, כל אדם וחויה שנקרו בדרכנו, הם ממנו. אנו מברכים "מוציא לחם מן הארץ" על הלחם שאנחנו הכנו במו ידינו, כי ממנו הגיע הכל – האדמה, הגשם והשמש וכל המשאבים, היכולות והתכונות, שהביאו לצמיחת התבואה, הפיכתה לקמח והפיכתו ללחם. בקבלה מוסבר שאלהים הינו שפע אינסופי, אור אינסופי, אהבה אינסופית והוא כולו נתינה. דמיינו גשם תמידי של שפע, אהבה ואור הנשפכים אלינו תמיד וללא הפסקה. מי נרטב ומקבל מן השפע הזה וכמה - נקבע על פי "גודל הכלי". אנו כמו כלים והמדרגה הרוחנית בה כל אדם מצוי היא גודל הכלי ומידת הקיבול וההכלה. המדרגה הרוחנית אינה נמדדת במילוי חוקים, אלא באדם שאנחנו ובתיקונים שאנחנו מקיימים בחיינו ומגדילים את הכלי. תיקון מידות כמו כעס, קנאה, עצלות ועוד, מימוש מידות של חמלה, נדיבות, אהבה ועוד. ביהדות מילוי חוקי ומצוות התורה ועמקת לימוד התורה, הם בעצם מסגרת האמורה לאפשר לאדם לעשות את אותם התיקונים.


אמקד 3 דברים חשובים בנוגע לשפע:


1. המודעות וההכרה בקיומו של כל השפע שיש בתוכנו וסביבנו. האם אתם מודעים לשפע הרב שניתן לכם בחייכם, בדמות אנשים, ידע, הזדמנויות, חוויות, חומר, טבע ועוד? האם אתם מכירים בשפע הפנימי שבכם, היכולות, הכשרונות, התכונות והתעצומות?

כל דבר בחייכם, פנימי וחיצוני, שתזהו כשפע, יקבל משמעות גדול יותר ויהווה משהו המאפשר לכם, נותן לכם ומקדם אתכם.


2. שמחה והכרת תודה על כך. מתי בפעם האחרונה הרגשתם בכך?

ברגעים הכי קשים, בתקופות הכי מאתגרות, במקומות הכי נמוכים - הכרת תודה על כל מה שיש היא כלי עוצמתי מאוד ולהחזיר את האדם לפרספקטיבה ולאופטימיות, לראיית ה"יש" כשה"אין" נראה גדול, לראיית ה"טוב" כשה"רע" מורגש חזק מאוד. גם בזמנים הנעימים של החיים, הרגל לשמוח בשפע ולהודות עליו שומר אותנו שם.


3. בהירות לגבי השפע שהיינו רוצים עוד ממנו בחיינו. הדברים שאנחנו רוצים בעתיד הם נגזרת של איך שאנחנו תופסים את עצמנו בהווה.

חשוב מאוד להבין את המשפט הזה, כי הוא פשוט משנה חיים. הדברים שאנחנו רוצים בעתיד הם נגזרת של איך שאנחנו תופסים את עצמנו בהווה. למה הכוונה? אדם עם הערכה עצמית נמוכה, שחש שאינו ראוי, בין אם במודע ובין אם לא, אינו מסוגל לדמיין לעצמו עתיד זוהר, חלומי ועוצמתי, וגם אם מדמיין הוא מיד מוחק ואומר "אין סיכוי". אדם המנוהל מפחדיו לא מעיז להגדיר ולדמיין את המאוויים האמיתיים שלו מכל הלב. לכן, בהווה, ככל שאנחנו מחוברים אל עצמנו, מכירים את הרצונות והפחדים הכי עמוקים שבנו ויודעים להתנהל מולם, מודעים לשפע, מלאים בבטחון, בשמחה, בשלוה ובאהבה פנימה והחוצה – כך אנחנו מדויקים יותר ומעזים יותר, כשאנחנו חושבים על מה אנחנו רוצים בעתיד שלנו. אנחנו מסוגלים לראות אפשרויות גדולות ומגוונות יותר, עד לאינסופיות. אז מהו השפע שהייתם רוצים עוד ממנו בחייכם?


בתפיסת האקסס קונשסנס, תמיד נרצה להיות לא מכווצים, אלא מתרחבים. מכיון שהכל אפשרי אנחנו נרצה "לעשות מקום" לדברים להגיע אלינו. מה הכוונה? כשאנחנו חושבים על משהו שאנחנו רוצים ואנחנו בחוסר ורוצים שפע - אנחנו מתכווצים, כשמתקשרים מהבנק וחבר לנו כסף, כשרואים זוגות וחסרה לנו זוגיות, וכו... הכיווץ הזה הוא פחד, שתופס את מקומם של הרצון והדמיון, של ראיית השפע והכרת התודה. והכיווץ הזה לא מאפשר לדברים להגיע אלינו בקלות.ישנם כלים פשוטים של האקסס להתמודד אל מול הכיווץ הזה, כדאי להכיר :)


והיוגה. אחד הכלים האהובים עליי לחיבור והיכרות עם עצמנו ולקידום שינויים משמעותיים בחיינו. ציטוט ידוע של ג'ייסון קרנדל (שחקן הוקי לשעבר ואחד ממורי היוגה הידועים והמשפיעים ביותר בארה"ב) הוא "יוגה היא הזדמנות מושלמת להיות סקרן לגבי מי אתה". על מזרן היוגה אנחנו מגלים את תחרותיות, את הנטיה להשוות, הנטיה לותר, כמה אנחנו בטוחים (או לא) בעצמנו, כמה אנחנו חוששים מה חושבים עלינו, כמה אנחנו שלוים או פוחדים. דרך היוגה לא רק מגלים על עצמנו אלא גם יכולים לעבוד על הדברים, לתרגל שחרור של ההשואות, אומץ לעשות, ויתור על אגו, ריכוז פנימה ולא החוצה, הכרה והקשבה לקול הפנימי שלנו ועוד. בזכות היוגה אנחנו יכולים לדייק ולהעצים את השפע שאנחנו שואפים ומזמנים אל חיינו.


כשחושבים על זה, החיבור אל עצמנו והעבודה הפנימית בהווה, אלה הם אותם תיקונים, עליית מדרגות והגדלת הכלי בראי הקבלה, והם המאפשרים לנו קבלת שפע גדול, מדויק, טוב ומיטיב לחיינו.


תודה על היוגה, על האקסס, על הטבע ועל השפע הרב סביבנו ובתוכנו.










bottom of page