top of page

ט"ו בשבט, יוגה, וריקשסאנה


"שימו לב שהעץ החזק ביותר נשבר בקלות רבה, בעוד הבמבוק או הערבה שורדים על ידי כיפוף עם הרוח." \ברוס לי


ט"ו בשבט נחגג השבוע, חג לוריקשה, לאילנות שנותנים לנו פירות וצל ואנחנו פיתחנו מן העלים, הענפים והגזע מוצרים ושימושים נוספים (שלא לטובת העץ לעתים). האם זה כל מה שיש בעץ?

ברפואה הסינית קיימת תיאורית חמשת היסודות (הקרויה גם תיאורית חמשת הפאזות/ האלמנטים/ התנועות) המוזכרת לראשונה במאה החמישית לפנה"ס. חמשת היסודות מרכיבים את כל התופעות והתהליכים בעולם וכשם שהעולם בנוי מהם, כך גם האדם (אגב, גם על פי הקבלה, האדם הוא עולם קטן, בעולם הגדול). האדם מכיל בתוכו את כל חמשת היסודות, מהם בנוי מעגל החיים: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. כל יסוד בונה ומזין את הבא אחריו. מעגל לדוגמא: המים מזינים ומצמיחים את העץ, העץ הוא חומר גלם ליצירת אש, האש יוצרת אפר ואדמה, במעמקי האדמה נוצרת המתכת, המתכת במעמקי האדמה מחזיקה את מי התהום להמשך צמיחת העץ, וחוזר חלילה.

כל אדם נולד עם יסוד עיקרי, דומיננטי, המתבטא יותר מאחרים, אלו הן התכונות עימן בא לעולם. אנשים אשר יסוד העץ הוא הדומיננטי בהם, מתוארים כך: יסוד העץ קשור לתנועה, לחזון וליצירתיות. לאנשים אלו ישנה יכולת טבעית להנהיג ולהניע אנשים. הם אנשי מעשה, הישגיים ותחרותיים, והם קובעים לעצמם מטרות וחותרים אליהן. רבים מהם אנשי צבא, פוליטיקאים ואנשי מכירות. אנשי העץ סובלים לעיתים מתקיעות מנטלית או פיזית, ולכן חשוב שיעסקו בספורט. טוב יעשו אם ישלבו בתזונתם מזונות ירוקים וחמוצים, ישתדלו להימנע מכעס. אלמנט זה קשור לעונת האביב, המסמלת לבלוב והתחדשות. כל המתואר הוא תוצאה של תכונות העץ – גזעו חזק ויציב, אך ענפיו יתגמשו בהתאם לרוח הנושבת, מהותו סטטית, ללא ניידות, אך הוא בצמיחה ותנועה מתמדת גם בהעדר רוח, מראהו מתחלק להשתרשות עצומה אל האדמה ולהתפתחות אדירה אל השמיים.

(מידע מאת "אנרצ'י" מרכז לרפואה משלימה, "זן" צמחים ומתוך "רוח פנימית" מאת איל פוליטי)

ומה בוריקשאסאנה? वृक्षआसन - אסאנה המשלבת את כל אלה, במבט ממוקד ונשימה נינוחה, הרגל יציבה, משתרשת, באצבעות פרושות ובקשת מוגבהת אל מול המזרן, כל הגוף צומח, הידיים מתארכות אל השמיים, יש מי שיבחר להביא את הידיים אל מול החזה או מאחורי הגב בתנוחת אנג'לי, יש מי שיפרוש אותן לצדדיו לסיוע בשיווי משקל, אולי יוסיף מודרות, הנשיפות יזכירו לנו את השתרשות הגזע והשאיפות את התפתחות הצמרת.

יוגי מרהקרישנננדה כתב על האסאנה: "מאריכה את שרירי הירכיים, הברכיים והקרסוליים. תנוחה זו, על כל הוריאציות שלה, טובה במיוחד לחיזוק שיווי המשקל, מגבירה את יכולת הריכוז ואת כוח הרצון ומביאה ליציבות פיזית ונפשית".

איינגר (בספר "אור על היוגה", הוצאת אסטרולוג) תמצת: "התנוחה יוצרת טונוס בשרירי הרגליים ותחושת איזון ויציבות".

ואיל שפרוני כותב בספרו החדש "Props for Yoga" את המשפט המקסים הבא:

"In Tadasana you learn the firmness and stability of a mountain; in Vrksasana you learn the delicate and flexible balance of a tree!"

ואני, בשיחה קצרה הבוקר, הבנתי איך כולנו מהווים יער אחד גדול ועצום, מזינים זה את זה, בין אם קרובים ונוגעים ובין אם רחוקים וכביכול מנותקים. אנחנו חולקים אויר, אדמה ועוד צורות שונות ואינסופיות של שפע. כיער של יוגים (בתוך היער העצום של כל בני האדם), אנחנו יכולים לשתף ולהזין אחד את השני בכל רגע...

נכתב לניוזלטר של ארגון מורי היוגה בט"ו בשבט לפני מספר שנים.

bottom of page