top of page

3 טכניקות פשוטות איך להתחיל את הבוקר, בוקר טוב!


סביבי יש אנשים שהם כן או לא אנשים של בוקר, יש מי שקופץ מהמיטה אנרגטי, פרודוקטיבי ונמרץ ויש מי שמזדחל ממנה בקושי ועדיף שלא ייפנו אליו בשעה הקרובה, יבהיר בנהמה רוטנת. למה זה ככה? זה קשור גם לאיכות השינה, לאופי ולהרגלים וגם למוח שלנו.


בבוקר המוח שלנו מתעורר לאיטו, קליפת המוח, היא החלק האחראי על התפקוד הקוגנטיבי, תתעורר מאוחר יותר מחלקי המוח האחרים. עד אז זהו מצב של מעין ערפול חושים שנמשך בין 10 דקות לשעתיים. על פי אסכולות שונות, במצב הזה תת ההכרה שלנו עדיין נגישה. קצת על תת ההכרה:


לפי פרויד התודעה מחולקת ל3 חלקים:


ישנה ההכרה, החלק המודע, שהוא נחשב כקצה קטן של קרחון ענק שגלוי מעל לפני הים.


ישנו החלק הסמוך למודע, הוא כרגע אינו במחשבה שלנו אבל יכול להופיע בקלות. החלק הזה מקביל לחלק בקרחון שנמצא ממש מתחת לקו המים וכשישנה רוח גם הוא נגלה לעין.


וישנה תת ההכרה, החלק הלא מודע, מה שמופיע לנו שלא בצורתו. למה הכוונה? חלומות כמובן יהיו מופעים של משהו מתת ההכרה שלנו, אך גם התנהגויות ואמירות שונות יעידו על פחדים, תשוקות, תכנים לא נעימים ודחפים שהודחקו עמוק עמוק מתחת לפני השטח. על פי הפסיכואנליזה הם הודחקו מאחר והם יגרמו למועקה ואף מצוקה לנפש. זהו כלי של האדם לשמור על נפשו.


ישנן כמובן עוד גישות, אריקסון למשל ראה בתת ההכרה מחסן של אוצרות ומשאבים ליצירתיות ולפעילות היומיומית שלנו וישנן גם גישות ששוללות את קיומו של התת מודע.


ואם נחזור לבוקר, אם תת ההכרה שלנו נגיש לנו, יש כמה דברים שנוכל לעשות. מובאות כאן 3 הצעות, כולן מצוינות ותרמו לאנשים רבים. המודעות וההבניה של ההרגשה והגישה איתן אנו מתחילים את היום עושות שינוי משמעותי לכל מה שיקרה ולאופן שנרגיש ונפעל בהמשך היום. אני מציעה לבחור אפשרות אחת ולהתנסות בה. כמו בכל דבר תרגול והתמדה מביאים תוצאות. לאחר כמה ימים תבחינו בהבדל.


1. הטכניקה הבאה מוכרת וידועה וחבר שמטפל בשיטת NLP סיפר לי שהיא מגיעה משם. בבוקר אנחנו יכולים לפנות אל אותם פחדים, תשוקות ועוד, שחבויים בתת ההכרה. פשוט נבחר "לדבר אליהם", להרגיע אותם ולמוסס אותם וכך גם לתעל אותם עבורי. איך? הכינו לכם מנטרה חיובית כלשהיא שמתייחסת לתקופה הנוכחית. "אני יודע שאני על הדרך הנכונה", "אני בוחרת לראות את הטוב בי ומסביבי", "אני אדם מקסים ומוכשר ואני ראוי להיות... (מאושר/נאהב/...)", "אני שמחה ובטוחה ואני פתוחה ל... (זוגיות, שפע, אהבה, למידה, שינויים, רעיונות....)", ועוד ועוד.. כל משפט שמתאים לכם בול לעכשיו. שימו לכם פתק ליד המיטה אם צריך. בבוקר כשאתם קולטים שאתם ערים חיזרו על המשפט הזה כמה פעמים בקול או בלב. מה זה עושה? אם יש פחד (אני לא ראוי/בטוח/אצליח/אמצא אהבה...) הנה דיברנו אל הפחד החשוף והרגענו אותו. ברגע שמוססנו אותו יצרנו את המצב ההפוך (אני יודעת שאני אהובה ראויה בטוחה....) ויש בנו כוח שלא היה לנו כשפחדנו, יש בנו עוצמה, אומץ, אופטימיות, שמחה ויכולות חדשות. עשו זאת יום יום ואם/כש- תרצו תוכלו להחליף את המנטרה באחת מדויקת יותר לפי התקופה, הרצון והצורך.


2. מתוך המיינדפולס והיוגה, המציעים להיות ערים לכאן והעכשיו, הישארו בעיניים עצומות ואם אתם עלולים להרדם שוב התיישבו במיטה. שימו לב לנשימה שלכם כפי שהיא ולאיברים השונים שמתמלאים ומתרוקנים מאויר הנשימה. שימו לב לרפיון הגוף ולהרגשה שלכם הבוקר, תנו לה שם, הגדרה (אני עייף, מתרגש, עצוב וכו). התחילו להעמיק את הנשימה ובכל הכנסת אויר שימו לב איך החמצן מעורר אתכם עוד קצת ועוד קצת. התמקדו בהודיה. עירכו רשימה בראש, של כל מה אתם מודים עליו הבוקר. שלבו גם אלמנטים מחוץ לכם (אנשים, חוויות, הישגים ועוד) וגם דברים שקיימים בכם שאתם מודים עליהם. כשסיימתם התמקדו באיך אתם נושמים (אולי עדיין לעומק ואולי נשימה טבעית ושטוחה יותר). שימו לב לתחושה בגוף (האם עדיין רפוי) ולהרגשה שלכם עכשיו, האם היא עדיין באותה ההגדרה, האם יש לה שם אחר עכשיו. לסיום אחלו לעצמכם משהו טוב להיום ופיקחו את העיניים לאט. אתם מוכנים ליום חדש.


3. הדבר הבא מתאים לאלו שזמנם בבוקר מאוד קצוב, מאחר ואפשר לבצע או כשאתם עדיין במיטה, בשילוב עם נשימות ועוד, או תוך כדי צחצוח שיניים אפילו. הרעיון הבא מגיע מתוך הבנה שאנחנו מביאים את עצמנו בכל מיני אופנים במסגרות וסיטואציות שונות. לעתים אנחנו מגיעים מאוד בטוחים או יודעים, לעיתים יותר נמרצים, לעתים אמיצים יותר או פחות.... מתוך ידיעה איזה יום מחכה לכם היום ובאיזו סביבה תהיו, אתם יודעים גם מהו האופן, שתביאו את עצמכם ליום הזה, שהכי ישרת אתכם. האם נדרש היום בעיקר בטחון עצמי? אומץ? שמחה? רגישות גדולה לאחרים? נחישות? פתיחות ללמוד? עירנות לעצמכם? תחשבו על כך וכשאתם מבינים מה ישרת אתכם היום הגדירו את זה במילים. אימרו לעצמכם כמה פעמים בלב או בקול, "מרגע זה אני ... (שמח /מתרגש /עירני /אמיץ /נחוש /ממוקד ...) ומביא את ה... (שמחה/ אומץ/ התרגשות/ מיקוד...) הזו איתי לכל מקום היום". תוכלו לחזור על כך בנסיעה ל... ובכל רגע שתרצו.





כמובן שאם יש זמן אני אמליץ שמיד אח"כ תפרשו מזרן יוגה, בצעו חימום לכל האיברים ותרגלו ברכות כמה מתיחות, ברכות שמש ותנוחות יוגה באופן מתאים ומשמח עבורכם.


טיפ קטן לסיום: לפני שנים עבדתי כדיילת אויר באל על. באחת הטיסות פגשתי מומחה לשינה ודיברנו על אתגרים של צוותי אויר - העירות בלילות, הנחיתה באזורי זמן שונים ועוד. הוא סיפר לי, בין ביתר, שיש חשיבות רבה להחשף לאור בשעות הבוקר המוקדמות, שיש לכך השפעה על תפקוד המוח. אז תנו לשמש להכנס מבעד לחלון בשעות הבוקר המוקדמות וכשאתם כבר יוצאים מהבית, חכו קצת עם משקפי השמש.


בוקר טוב ויום מעולה שנעשה לנו בכל יום ויום.




bottom of page